APK apparatuur en RDW

De RDW legt geen sancties op bij bedrijven die door het faillissement Saarloos niet tijdig aan de keuringsverplichtingen van hun rollenremtestbanken, platenremtestbanken, roet- en viergastesters, nul-emissieapparatuur en hefbruggen kunnen voldoen.

In het kader van de APK-erkenningsregeling moeten APK-meetmiddelen en APK-hefbruggen jaarlijks worden gekeurd. Door het faillissement van Saarloos voert het servicenetwerk ook geen keuringen uit. Dat heeft tot gevolg dat bedrijven die met -apparatuur van Saarloos werken soms, formeel niet langer aan de APK-erkenningsregels voldoen, zo meldt Bovag in een nieuwsbrief aan haar leden. De RDW trekt dan normaal gesproken de APK-erkenning in.

In overleg met Bovag heeft de RDW het opleggen van sancties aan deze bedrijven opgeschort tot half december, zodat de bedrijfsvoering niet in gevaar komt.

Beide instanties zeggen de ontwikkelingen rond Saarloos op de voet te volgen en “te onderzoeken welke oplossingen andere erkende keuringsbedrijven kunnen bieden als doorstart er onverhoopt niet komt”, aldus Bovag.

Bovag is voor leveranciersonafhankelijkheid

Volgens woordvoerder Paul de Waal van de Bovag legt het faillissement een al jaren bekend probleem bloot: voor hefbruggen mogen autobedrijven zelf een keuringsinstantie kiezen, maar voor de overige APK-apparatuur geldt dat je de keuring verplicht door de leverancier moet laten uitvoeren. “We pleiten er al jaren voor om de keuring voor alle apparatuur leveranciersonafhankelijk te maken”, aldus De Waal. “Juist om problemen als in dit soort gevallen te voorkomen.”

Voor kalibratie van hun equipment mogen bedrijven wel uitwijken naar NMi Certin, zo schrijft de Bovag, maar dit bedrijf voert geen reparaties uit.

Geplaatst in apk-nieuws